B2B

B2B står for business-to-business (forretning-til-forretning) og er kendetegnet ved, at to virksomheder handler med hinanden. Det er det modsatte af det vi kender som B2C, business-to-consumer (forretning til forbruger), hvor en virksomhed sælger sine produkter eller tjenester til en privatperson. Forskellen på de to er den, du som virksomhed handler med.

B2B-salg indebærer typisk højere priser og et større kontraktværdi, andre markedsførings- og salgsstrategier, flere personer involveret og professionelle beslutninger taget i B2B-processen, og længere salgsprocesser og færre kunder. Der er dog nogle andre forskelle mellem at sælge til privatpersoner og virksomheder, der er værd at vide.

Først og fremmeste er der tale om forskellige målgrupper og måder at sælge på. Salgsmodellerne er karakteriseret af forskellige typer af kompleksitet, gennemsnitshandel, pris og omkostninger. Hvis man handler med B2B, så bortfalder den almindelige forbrugerbeskyttelse og det er aftalen mellem virksomheder der bliver gældende. En anden forskel er, at B2B typisk har andre handelsbetingelser, der blandt andet kan ses på det, som en forbruger kender som fortrydelsesret. B2B-salg karakteriseres ikke som forbrugerkøb, hvilket vil sige, at virksomheden der køber et produkt eller en tjeneste ifølge lovgivningen ikke har fortrydelsesret. Fortrydelsesret er noget kun privatpersoner har ved køb.