B2C

B2C står for business-to-consumer (forretning-til-forbruger), der er kendetegnet ved, at en virksomhed handler med privatpersoner og ikke med andre virksomheder, som er tilfældet ved det, der kendes som B2B, business-to-business (forretning-til-forretning).

B2C har mest været anvendt i fysiske butikker, restauranter og shoppingcenter, hvor man sælger direkte til forbrugeren, men de seneste år fudviklingen af e-handel fylder online handel også mere og mere i b2c markedet. Det kan altså referere til mange forskellige slags virksomheder, herunder blandt andet online butikker, hvor en privatperson køber en vare; online platforme såsom eBay eller Airbnb, hvor der typisk er produkter og tjenester fra flere forskellige forretninger; online platforme såsom internet aviser, der annoncerer med et produkt eller en tjeneste; og for eksempelvis de sociale medier, hvor sælgere kan annoncere og sælge deres produkter direkte til andre SoMe-brugere.

B2C adskiller sig markant fra virksomhedsmodellen B2B, da den sidste forretningsmodel henvender sig direkte til andre virksomheder. Der er desuden tale om meget større handelsbeløber og mere komplekse handelsprocesser. B2B-salg er typisk mere omfattende, da der er tale om flere personer der sammen træffer beslutningen om køb, og der laves en grundig undersøgelse inden beslutningen træffes.

Det er værd at bemærke at man som virksomhed sagtens kan handle både B2Cog B2B.