B2C
B2C står for “business-to-consumer” og refererer til en forretningsmodel, hvor virksomheder handler direkte med forbrugere. I B2C-handel er det slutbrugeren, der er kunden, og det er den endelige bruger, der køber produktet eller tjenesteydelsen til personlig brug.
B2C-handel kan ske på mange forskellige måder, inklusive online og offline detailhandel, abonnementstjenester, direkte salg og via markedspladser. B2C-produkter og tjenester er normalt designet og markedsført med henblik på at imødekomme forbrugernes personlige behov, og inkluderer eksempler som tøj, elektronik, fødevarer, husholdningsartikler, rejser og underholdning.
B2C-handel har ofte en mere direkte og enkel købsproces end B2B-handel, da forbrugerne normalt ikke har brug for at navigere i komplekse indkøbsprocesser eller forhandle med sælgere eller leverandører. B2C-virksomheder kan også have en mere direkte salgs- og marketingtilgang, da deres målgruppe er bredere og mere alsidig end B2B-virksomheder.